Medlemsinformation våren 2022

Vi hoppas att Du fortsätter som medlem. Tidskriften Sveriges natur ger många insikter och inspirationer. Vår ordförande Agne Johansson var på Länsförbundets Strategimöte i Högsby den 19 februari. Av styrelseledamöterna fortsätter Nils Elgqvist sina tjäderstudier i norra delen av kommunen. Styrelsen har skrivit till Samhällsbyggnadsnämnden och föreslagit åtgärder i kommunen med rubriken Klimatsmarta Nybro. Det blev ett positivt svar och uppmärksamhet i Barometern. Kenneth Jonsson med medhjälpare har även i år varit aktiva i naturvårdsarbetet. Kenneth är diskussionspartner till Länsstyrelsens naturvårdstjänstemän. Han har under förra året avslutat sina projekt Våtmarker längs Alsterån och Sumpmarker längs Alsterån.

ÅRSMÖTE

• Onsdagen den 20 april kl. 18.00 i Ruskemåla skola. Vi bjuder på enkel fika. Traditionella årsmötesförhandlingar därefter beskriver Kenneth Jonsson sina projekt Våtmarker och Sumpmarker längs Alsterån.

AKTIVITETER

• Vi rekommenderar Nybro-Emmaboda Fågelklubbs aktivitet söndagen den 8 maj kl. 9.00-11.00 i Linneasjöområdet med mångkunnige Ulf Edberg som ledare. Detta är ett arrangemang under rubriken Fågelskådningens dag. Ingen föranmälan krävs.
  • Onsdagen den 17 augusti kl. 18.00  samlas vi för miljökväll med Christine Karlsson och Kjell Kullander vid Nybro OK:s grillplats i Svartbäcksmåla. Vi upplever en kväll i naturen och diskuterar Energi och miljö. Kjell inleder. Ta med eget fika. Väl mött!