Resumé från årsmöte med Naturskyddsföreningen i Nybro den 20 mars på Café Mosebacke

Mötet inleddes med välsmakande förtäring. Sedan fick deltagarna höra Henrik Andersson, enhetschef vid Länsstyrelsen. Han berättade med bilder och diagram om vattensituationen i Kalmar län. Han visade på nutida och framtida problem med vattenbalansen. Emån och Ljungbyån berördes speciellt. Ordföranden Agne Johansson tackade med en orkidé och P-O Wångmar överlämnade Jubileumsnålen.

Därefter leddes årsmötesförhandlingarna av Christine Karlsson. Styrelsen omvaldes i sin helhet, med Agne Johansson som ordförande och P-O Wångmar som sekr. och kassör, Christine Karlsson, som vice ordf. Övriga i styrelsen är Kenneth Jonsson, Kjell Kullander och Nils Elgqvist. Styrelsesuppleanter är Elisabeth Lindblad, Alf Kjellgren, Ingrid von Brandt och Jörgen Karlsson. Revisorer är Kurt Hansson och Ulf Edberg, med Inga-Lisa Sjögren och Jan Edberg som ersättare. Valberedning är Inga-Britt Wångmar och Lars Karlsson.

Agne Johansson föredrog verksamhetsberättelsen som visade att föreningen hade haft ett aktivt år. Han presenterade också programmet för Naturskyddsföreningens länsstämma i Kastlösa den 28 april. Vidare redogjorde han för Viltförvaltningsdelegationens arbete. Nils Elgqvist visade hur han hade upptäckt 14 nya tjäderspelplatser med hjälp av bilder från luften med efterföljande kontroll på marken.