Information och aktiviteter hösten 2018

Vi fick en ovanligt torr sommar utan blåbär och lingon, men nu en fin svamphöst. En artikel i vår medlemstidskrift, Sveriges Natur, nummer 4 handlar om blåbären och hur granskogsbruket hotar dem. Nils Elgqvist i vår styrelse har hittat fler tjäderspelsplatser norr om Nybro. Blåbärsriset är mycket viktigt för tjädern menar Nils. På uppdrag från Naturskyddsföreningen centralt har vi i vår krets skrivit ett yttrande till Energimarknadsinspektionen om den planerade stora kraftledningen förbi Nybro. Med många argument förordade vi än en gång markkabel i stället för luftledning. Vi är ca 256 medlemmar i Nybro kommun! Hoppas Du vill fortsätta vara med!

Söndagen den 30 september kl. 15.00 samlas vi på Agne Johanssons gårdsplan, strax öster om fyrvägskorsningen i mitten av Persmåla. Vi går en runda i hagmarkerna, upplever höstnaturen, kanske hittar vi någon svamp. Tid och sträcka avpassas efter väderleken. Ta med fika! Ingen anmälan i förväg.

Lördagen den 20 oktober kl. 06.00 kan vi följa med på Fågelklubbens klassiska exkursion till Ottenby för att se höststräcket i vecka 42, med många fåglar och skådare. Ledare är Torgny Berntsson, 070-53 50 864. Anmälan senast den 18 oktober. Fågelklubben åker alltid från Preem.

Lördagen den 17 november kl. 06.30 åker Fågelklubben till Åsnen. Åter på eftermiddagen Ledare är även här Torgny Berntsson, se ovan. Anmälan senast den 15 november

Välkomna! Ta gärna med vänner och bekanta!