Naturskyddsföreningen på vårutflykter

Naturskyddsföreningen i Nybro har gjort ett studiebesök hos Björn Kindberg i Överstatorp, S:t Sigfrid. Efter att ha förvärvat mark utanför sin entreprenadrörelse började Kindberg för nio år sedan att gräva i den tidigare maden nära S:t Sigfridsån. Därmed skapades en ny sjö som han kallade Björnsjön. Där finns nu en ö, stockhus med grill, en utsiktskulle och promenadvänlig gräsmark runt hela sjön. Kindberg har ordnat belysning och har planterat 28 fruktträd av olika slag. Får ska beta under sommaren i ett inhägnat område. Kindberg beskrev livfullt hur allt detta har kommit till, medan han vandrade runt med naturskyddarna. Ornitologen Ulf Edberg berättade att det i sjön kan ses sångsvanar, fiskmåsar, skogssnäppor, knipor och gräsänder.

Efter rundvandringen bjöd Kindberg in till sitt museum. Där har han samlat ett stort antal traktorer av olika märken, från 1930-talet och framåt. Där fanns också grävmaskiner, jordbruksredskap och mopeder. Kindberg kunde berätta om deras historia och egenskaper. Han visade också glas från vårt område, tavlor och gamla porträtt. Ordföranden Agne Johansson överlämnade blommor och tackade Björn Kindberg för en minnesvärd kväll.

Tidigare i vår hade föreningen en trevlig och välbesökt grillafton vid Nybro OK:s stuga i Svatbäcksmåla. Christine Karlsson och Kjell Kullander ordnade med grillmat och ledde en diskussion om skogsbruk förr och nu och dess inverkan på landskapet. De båda ledarna berättade också tillsammans med Ulf Edberg om sin Skåneresa med fågelstudier. Det blev en fortsatt livlig diskussion om många miljöfrågor i den härliga kvällen medan trastarna konserterade och morkullan drog förbi.