Aktiviteter våren 2018

Vi är 271 medlemmar i Nybro kommun. Lokalt har vi under förra året fått stort genomslag för vår inlaga om Storgatans trafikmiljö. Tack vare bl.a. Nils Elgqvist och Jörgen Karlsson i vår styrelse har den unika tjäderspelplatsen söder om Smedjevik skyddats genom ett 50-årigt naturvårdsavtal med den nye skogsägaren, vilket kommunen gjorde möjligt genom ett markbyte.

KLASSISKA UTFLYKTER som ordnas av Nybro-Emmaboda Fågelklubb och som vi är tacksamma att vi får vara med på:

• UGGLEKVÄLL torsdag den 5 april. Samling vid Mekonomen i Nybro kl. 19.30. Slut före kl. 24.00. Ingen föranmälan. Ledare är Ulf Edberg telefon 15923.
  • FÅGELSKÅDNINGENS DAG söndag den 13 maj. Linneasjön, Maden och Joelskogen besöks. Samling vid parkeringen vid Simhallen kl. 09.00. Åter ca 11.00. Ledare Ulf Edberg. Ingen föranmälan.

VÅRA EGNA UTFLYKTER:

• Onsdagen 18 april samlas vi med Christine Karlsson och Kjell Kullander som ledare vid Nybro OK:s grillplats i Svartbäcksmåla. Vi upplever en kväll i naturen och diskuterar angelägna miljöfrågor. Samling för samåkning vid Kulturhuset (Folkets hus) kl. 18.00. Ta med fika.
  • Onsdagen 16 maj får vi vid Björnsjön i Överstatorp i S:t Sigfrid vara med om två aktiviteter. Först berättar Ulf Edberg om fågellivet i den uppgrävda sjön och sedan visar ägaren Björn Kindberg sitt museum som har en stor samling av bl.a. entreprenad- och jordbruksmaskiner samt mopeder. Samling vid Kulturhusets framsida i Nybro, för samåkning, kl. 18.00. Ta med fika.

Ta gärna med vänner och bekanta till våra utflykter!