Aktiviteter hösten 2016

Vi är nu cirka 270 medlemmar i Nybro kommun. Vi fick beröm för vårt arrangemang av Naturskyddsföreningens länsstämma i Pukeberg den 24 april. Styrelsen har skrivit till kommunen och frågat: Vart tog den Gröna lungan vägen? Gröna lungan från Rismåla till Svartbäcksmåla var med i kommunens översiktsplan som antogs för ett par år sedan. Står delar av Joelskogen och Svartgölsområdet och Hagnebo på tur? Vid Qvarnaslät/Thebacken har skog avverkats för bostadsändamål. Vi anser också att naturreservatet Svartbäcksmåla exploateras för mycket.

Lördagen den 22 oktober kl. 06.00 kan vi följa med på Fågelklubbens klassiska exkursion till Ottenby för att se höststräcket i vecka 42. Ledare är Torgny Berntsson, 070-53 50 864. Anmälan senast den 20 oktober. Fågelklubben åker alltid från Preem.

ottenby

Onsdagen den 2 november rekommenderar vi ett besök i Prästgården Madesjö kl. 11.00–13.00. Då kommer en vandring i Smålandsnatur äga rum med Jörgen Karlsson under rubriken: ”Mellan gärsgård och stenmur”.

Lördagen den 19 november kl. 06.30 åker Fågelklubben till Åsnen med bl.a. Sirkön och Djurle myr. Åter tidig eftermiddag. Ledare är även här Torgny Berntsson. Anmälan senast den 17 november.

stenskvatta-roland-ylven

Fotograf Roland Ylven