Aktiviteter våren 2016

Under 2015 har vi haft god anslutning vid våra studiebesök och utflykter. Vi är nu 265 medlemmar i Nybro kommun.

Vi har årsmöte onsdagen den 23 mars kl. 18.30 i Café Mosebacke, Pingstkyrkan, Nybro. Föreningen bjuder på räksmörgås, dricka och kaffe med kaka. Därefter får vi möta Nils Elgqvist välkänd fotograf och författare från Nybro.

Vi arrangerar Länsstämman för Naturskyddsföreningen söndagen den 24 april med start kl. 9.30, Plats:Hos Oss i Pukeberg. Efter lunch exkursion vid Linneasjön.

KLASSISKA UTFLYKTER som ordnas av Nybro-Emmaboda Fågelklubb och som vi är tacksamma att vi får vara med på:

UGGLEKVÄLL onsd. 30 mars. Samling vid Preem i Nybro kl. 20. Slut före kl. 24. Ingen föranmälan. Ledare Ulf Edberg, 15923.

FÅGELSKÅDNINGENS DAG sönd. 8 maj. Som vanligt besöks Linneasjön och Joel-skogen. Samling vid Simhallens parkering kl. 9. Åter ca 11. Ledare Ulf Edberg. Ingen föranmälan.

VÅRA EGNA UTFLYKTER:

Onsdagen 27 april leder Christine Karlsson och Kjell Kullander en vandring runt Linneasjön . De kommer att berätta om naturen och Christine också om Brunnsepoken i Nybro. Samling vid gamla badplatsen vid Strandvägen kl. 18.

Onsdagen 11 maj utflykt till Svarvaremålens jordkula söder om Vargsmåla i Oskars socken. I höstas var vi där och besöket blev så lyckat att vi gör om det i vårtid. Nybros fotohandlare, Per-Ola Petersson, visar och berättar med entusiasm om sin jordkula, odlingslandskapet och tjärdalen. P-O Wångmar leder oss dit. Emmabodas medlemmar är också välkomna. Ta med något att äta. Samåkning från Nybro Kulturhus kl. 18 eller i Eskilsryds vägskäl kl. 18.30.

Jordkula

Fotograf Per-Ola Petersson